torsdag 18 december 2014

Känd egyptisk författare säger att Hamas är "den verkliga fienden," inte Israel.

http://www.jpost.com/Arab-Israeli-Conflict/Famous-Egyptian-writer-says-Hamas-is-the-real-enemy-not-Israel-385120

Känd egyptiska författare säger att Hamas är "den verkliga fienden," inte Israel.



Ali Salem säger att det finns för närvarande israeliska fabriker i Egypten och normalisering med Israel är nödvändigt.

Dramatikern Ali Salem, som har en historia av fredliga uttalanden om Israel, sade att Israel är Egyptens "vän" och Hamas är "den verkliga fienden."

Det ligger inte i Israels intresse för Egypten att lida av en brist på säkerhet, säger Salem på Al-Arabiya TV i en intervju onsdagen rapporterade den egyptiska El-Watans hemsida.

Den intellektuella sade Hamas och ISIS presenterar det allvarligaste hotet mot Egypten.

Salem har besökt Israel och uppmanade till en normalisering av förbindelserna, och fick starka reaktioner från kritikerna.

Den verkliga fienden är också fattigdom, okunnighet och sjukdomar, sade han och tillade, "Egypten kommer att besegra terrorismen oavsett hur lång tid det tar."

Det finns för närvarande israeliska fabriker i Egypten och normalisering med Israel är nödvändigt, sade dramatikern.

År 2001 uteslöt Unionen av egyptiska författare Salem. Han hade "besökt Israel flera gånger och publicerat en bok om dessa besök, förutom flera artiklar som stöder normalisering, vilket motsäger den allmänna böjelsen hos fackliga medlemmar och resolutioner från generalförsamlingen i flera sessioner", var ett fackligt uttalande som redovisades i en artikel om författaren i The Middle East Quarterly Journal 2002.

Salem har skrivit 25 pjäser och 15 böcker, och några av dem är  egyptiska klassiker, sade artikeln.

År 1994, efter Osloavtalet, körde Salem till Israel och senare publicerade en bok om det, "En bilfärd till Israel."

"Nu hade jag passerat gränsen, Egypten var bakom mig, under en lång tid skulle jag inte använda den egyptiska dialekten som jag älskar. Jag ställer mig på vägen till Tel Aviv, i min bil med sina Kairo registreringsskyltar: vita arabiska siffror på en svart bakgrund ", skrev Salem enligt översatta utdrag.

"Jag erkänner: när de lämnade mig de egyptiska nummerplåtarna, kände jag glädje. Och jag började utnyttja chansen att förkunna min nationalitet ... Med egyptiska plåtar och en gäll jeepmotor skrek jag , utan att öppna min mun: Hej, ... Egyptens folk är din granne ... Jag är en egyptier som har kommit från Egypten! ."

I en egyptisk tv-intervju förra året på Al-Kahera Wal-Nas TV, rapporteras av MEMRI, sa Salem sade att det stör honom när folk kallar Israel fienden.

Se videon på http://www.memritv.org/clip/en/3752.htm?nomobile=1

"Israelerna är inte en fiende - åtminstone inte till egyptierna."

Pressad under en intervju om Iran eller Israel är ett större hot mot Egypten, Salem svarade att Iran var det "absolut".

"Eftersom [Iran] har en extremistisk religiös regim."

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Tack för kommentar - jag godkänner när jag har läst den! Om den är värd att godkännas :)