tisdag 23 december 2014

Aceh.

Såg du snutten om Aceh på TV och här? Du kan läsa mer här till exempel, eller svenska Wikin. HRW klagar över att deras strikta muslimska lagar inte är i deras smak. Aceh är norrspetsen av Sumatra. Illa att inte programmet nämnde att Indonesien i stort är bland de mest demokratiska muslimska länderna och därtill det största. Freedom Houses bedömning som "nästan fritt" vilket faktiskt är viktigare än att de har ett muslimskt fundamentalisthål som andra, också Malaysia.

Min erfarenhet av Indonesien är bara en månad på Java för tio år sedan. Varken Aceh eller Bali utan en rätt standardbit av Indonesien. Som vanligt hade jag skaffat brevkamrater där i förväg, mest efter att ha haft en sida i en studenttidning vid universitetet i Bandung som en annan vän var redaktör för. Så jag var en vecka på "hippiegatan" Jalan Jaksa i Jakarta, där värsta upplevelsen var ett skitigt  hotell med HÅL i myggnätet - vilket innebar en strrid ström av små hungriga jetplan in,  tog sen tåget till Bandung och var resten av tiden i ett studentrum där. Mina kompisar kom och tog mej ut nästan var dag, ibland en minibuss full av kinestjejer ut i nejden, minns en ormrestaurang där hälften stannade utanför, de andra följde med mej in, valde sin färggranna orm och väntade på att den tillagades

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Tack för kommentar - jag godkänner när jag har läst den! Om den är värd att godkännas :)