lördag 13 december 2014

Gazabarn flyr till Israel.

Palestinierna Flyr Hamas, Ber Israel att fängsla dem


"Jag är ledsen att jag är tillbaka i Gazaremsan. Jag gick igenom lyckliga tider [i ett israeliskt fängelse], där jag hade mat, lugn, bra arbete, även om jag inte fick lön. Det var oförglömliga dagar där jag hade läcker mat som vi inte har i Gazaremsan. "
 - Rabi, 16, som korsade gränsen från Gaza och hölls i förvar i tre månader innan han skickades tillbaka hem.
"Inte bara är Hamas ovilliga att acceptera någon form av ansvar, men det fortsätter att hålla alla utom de själva ansvariga för den tragiska situationen i Gazaremsan".
stället för att arbeta för att förbättra levnadsvillkoren för dess folk, fortsätter Hamas att förbereda för nästa krig mot Israel. Under de senaste veckorna, ökade Hamas raket och granatavfyrningsstester ut till havs.
Palestinska ungdomar föredrar att spendera tid i israeliskt fängelse mot att leva i Hamas-kontrollerade Gazaremsan.

Under de senaste två månaderna har mer än 20 palestinier gripits när de försökte ta sig över från Gazaremsan in i Israel, enligt palestinska källor . Ett antal palestinier har också dödats eller sårats under sina infiltrationsförsök.
Ökningen av antalet palestinier som försöker infiltrera Israel kommer medan Egypten fortsätter att hålla gränsövergången i Rafah stängd. Det kommer också som maktkampen mellan Hamas och Fatah intensifieras, vilket hämmar de internationella insatserna för att återuppbygga Gazaremsan och förbättra palestiniernas levnadsförhållanden i efterdyningarna av förra sommarens militära konfrontation med Israel.

Situationen har blivit så eländig i Gaza att vissa palestinska ungdomar är beredda att äventyra deras liv genom att närma sig gränsen till Israel.

Palestinska källor noterar att 12 palestinier lyckades nyligen att passera gränsen från Gazaremsan in i Israel.

Den palestinska nyhetswebbplatsen, Al-Watan Voice, intervjuade två av de ungdomar som påbörjat det farliga äventyret. De två unga männen sa att de föredrar "komfort" i israeliska fängelser till liv i Hamas-kontrollerade Gazaremsan.

Ahmed al-Rai, 19, klarade inte att komma till i Israel. När han närmade sig säkerhets buffertzonen längs gränsen mellan Israel och Gazaremsan, sköts han och sårades måttligt av IDF soldater. Al-Rai har förlorat ett ben och nu ligger han i sängen på Nasser Hospital i Gazaremsan.

"Jag ville fly till Israel, så att jag skulle bli fängslad där," berättade han. "Det hade varit en lättnad för mig och bättre än problemen i Gazaremsan. Jag trodde det skulle vara lätt att infiltrera gränsen, men nu har mitt liv blivit ännu mer olyckligt."

Den andra ungdomen, som identifierades som 16-årige Rabi, var mer lyckligt lottad. Efter att han lyckades ta sig över gränsen till Israel,  hölls han i förvar i tre månader innan han skickas tillbaka hem.
"Jag är ledsen att jag är tillbaka i Gazaremsan", säger Rabi. "Jag gick igenom lyckliga tider [i israeliska fängelser], där jag hade mat, lugn och bra arbete, även om jag inte fick lön. Det var oförglömliga dagar där jag hade läcker mat som vi inte har i Gazaremsan. "

Han sade att när förhörsledaren frågade honom om anledningen till att han ville komma till Israel, svarade han: "Situationen i Gaza är mycket svår Min far, som en gång arbetade i Israel, sa att det var vackert där.."

Det sista kriget mellan Hamas och Israel har resulterat i en kraftig ökning av antalet palestinier som försöker fly från Gazaremsan. I september förra året, var det massor av palestinska invandrare som försöker fly Gazaremsan och dog efter deras båt kapsejsade i Medelhavet utanför kusten i norra Egypten.

Men stängningen av gränsövergången i Rafah och strikta egyptiska säkerhetsåtgärder i Sinai, efter en skur av terrorattacker mot egyptiska soldater, har tvingat vissa palestinier att söka arbete och ett bättre liv i Israel. Tusentals palestinier förblir strandade på båda sidor av gränsövergången i Rafah, trots upprepade vädjanden till de egyptiska myndigheterna att förhindra en humanitär katastrof.

En egyptisk militär källa meddelade i veckan att den egyptiska armén har förstört mer än 60 smugglingstunnlar längs gränsen mot Gazaremsan sedan oktober 28. Detta drag har också förvärrat situationen i Gazaremsan, speciellt med tanke på att tunnlarna också används för att smuggla mat och andra grundläggande behov, och inte bara vapen. [EU har totalt skitit i sitt löfte om att bevaka gränsen vid Rafah.}


En explosion skakar den egyptiska sidan av gränsen mellan Gaza och Egypten, medan den egyptiska militären fortsätter en kampanj för att attackera terrorister och förstöra smugglingstunnlar, November 2014. (Bildkälla: Reuters video skärmdump)

Hamas hävdar att det inte finns någon flykt av palestinier till Israel. En talesman för Hamas-kontrollerade inrikesdepartementet sade att säkerhetsstyrkor i Gaza arbetade för att förhindra palestinier från att korsa in i Israel.

Men vad Hamas inte är beredd att erkänna är att det är ansvarigt för eländet palestinierna lever i under dess styre i Gazaremsan. Mer än tre månader efter det den militära konfrontationen med Israel har Hamas inte erbjudit palestinierna något hopp.

"Hamas har förstört drömmarna hos unga palestinier," anmärkte en veteran palestinsk journalist i Gaza."Hamas har förstört framtiden för ungdomar här."

Inte bara är Hamas ovilliga att acceptera någon form av ansvar, men de fortsätter att hålla alla andra utom sej själva ansvariga för den tragiska situationen i Gazaremsan. Hamas fortsätter att hålla Israel, den palestinska myndigheten och UNRWA ansvariga för klagomål hos palestinierna.

Istället för att arbeta för att förbättra levnadsvillkoren för dess folk, fortsätter Hamas att förbereda sitt nästa krig mot Israel. Under de senaste veckorna, ökade Hamas sina raket och granatavafyrningstester ut till havs, enligt en israelisk militärkälla.

Det tragiska fallet med de två palestinska ungdomarna som uppgav att de föredrar israeliskt fängelse till liv i Gazaremsan visar att vissa palestinier inte längre är villiga att tolerera Hamas dödliga äventyr och förtryck. Det är därför de kommande veckorna och månaderna kunde se en ökning av antalet palestinier som knackar på Israels dörr och ber att fängslas hellre än att återvända till Gazaremsan


Franska konsulatet i Gaza har sprängts för andra gången som tack för deras åsikter om palAraber. http://www.jpost.com/Breaking-News/Explosion-damages-French-cultural-center-in-Gaza-384500
.






Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Tack för kommentar - jag godkänner när jag har läst den! Om den är värd att godkännas :)