fredag 22 mars 2013

Har Israel steriliserat afrikanska kvinnor?

Läs gärna de helt vilda fantasierna "Israel erkänner: Steriliserade afrikaner" i svenska media för att sprida antisemitiskt hat. Jag googlade på etiopiska kvinnor steriliserade och en lång rad svenska media hade tagit upp samma artikel för spridning av hatet.

De erkänner nån rad därefter att de ljuger, att de som det talas om bara fick preventivmedel med begränsad varaktighet (inte för att det är någon särskilt lämplig åtgärd, se nedan). Artikeln skiljer inte det minsta på de enorma mängderna illegala infiltratörer från Afrika och de legalt invandrande judiska etiopiska människorna, Beta Israel, 81.000 av dessa födda i Etiopien, bor nu i Israel. En av dessa blev Miss Israel i år. Många har på statens bekostnad fått chansen att immigrera till Israel.

Här en kommentar av en kvinnosakskämpe och expert på våld mot kvinnor under nazisterna Förintelse, observation från ett FN-möte, del av denna artikel.

Jag måste tyvärr också rapportera förekomsten av vad jag kan bara kan kalla den nyaste formen av förtal om ritualmord. Det var en händelse i samband med FN. Och de av oss som tror att Israel förtjänar en rättvis rättegång där tenderar att hålla andan när FN överväger. Allt var bra in i det sista meningen hos den allra sista talaren på programmet, som meddelade att i oktober 2013, skulle det finnas en "miljonmarsch av kvinnor" till Washington, DC. De marscherande skulle samlas framför justitiedepartementet för att protestera mot och be om rättvisa för tvångssteriliseringar av afroamerikanska kvinnor som hade ägt rum i USA, en mycket legitim protest. Hon avslutade sedan: "Och tvångssteriliseringar pågår fortfarande i världen idag, i Israel är det etiopiska kvinnor som steriliseras."

Utan möjlighet för offentliga genmälen talade jag privat med förövaren av vad jag anser en ritualmord. Jag försökte förklara att hon hade fel, att det hade varit ett klandervärt program för att ge tillfälliga preventivmedel (ibland utan deras vetskap) till några etiopiska judiska kvinnor som hade invandrat till Israel. Tillfälliga preventivmedel är inte sterilisering. Dessutom hade detta program blivit hårt kritiserat i den israeliska pressen och hade avslutats (utan regeringens medgivande att det någonsin ägt rum). Hon insisterade jag var ett offer för israeliska regeringens propaganda och hon visste bättre. Hon sa att hon hade talat med etiopiska kvinnor som hade steriliserats av den israeliska regeringen. Detta skulle vara högst osannolikt, eftersom det inte finns några bevis för tvångssterilisering, inte heller kunde hon lämna uppgifter om hur, när eller var hon skulle ha talat med dessa kvinnor.

Det gick inte att diskutera med henne längre. Hon skulle naturligtvis aldrig ha nämnt i hennes offentliga kommentarer att de så kallade "etiopierna" i fråga  i själva verket var judiska och hade räddats från fara och förda till Israel. Jag tror att de flesta i publiken inte hade någon aning alls om något av historien om denna fantastiska räddning (om än med vissa allvarliga brister) av en lång förlorad judisk gemenskap. Jag är inte säker på att hon själv kände till några av dessa fakta, och inte heller ville hon veta. Istället var det ett perfekt tillfälle att hacka på Israel med ett falskt påstående, och komma undan med det.

När jag lyssnade på hennes militanta antisemitiska retorik, tänkte jag tillbaka till för en månad sedan, när jag bröt min handled i Jerusalem. Brottet krävde kirurgi vid Hadassah Hospital, Ein Kerem. Jag ville bjuda in denna utspyare av anti-Israeliska lögner för att se hur den israeliska demokratin fungerar på Hadassah. Mitt första stopp var Terems akutmottagning, varifrån den muslimska ansvarige läkaren skickade mig till sjukhusets akut. På Hadassah satt jag i väntrummet innan jag togs emot av en läkare på den ortopediska akutmottagningen. Runt omkring mig var andra patienter eller medföljande personer till de som behandlades. Bland dem fanns tre tonåringar som talade arabiska, en grupp soldater där en etiopier ingick, ultraortodoxa judar, en muslimsk kvinna som skulle bli inlagd i sjukhuset och människor som talade ryska. (Jag pekar ut dessa människor eftersom de var lätt igenkännliga på tal eller klädnad.)

Läkaren som tog emot mig var judisk. (När jag bröt min fotled för sex år sedan var läkaren muslim.) Läkaren sa att jag behövde kirurgi och rekommenderade Dr Amal Khoury, en extremt kapabel och vänlig ortopedisk traumakirurg, en israelisk kristen palestinier från Nasaret. Jag var på sjukhuset över natten i det nya Davidsontornet. Bland den personal som interagerade med mig under min vistelse var judar från USA, Ryssland, Nordafrika, Etiopien och andra länder. Det fanns också muslimska och kristna araber, antingen israeliska medborgare eller palestinier. Läkaren som undertecknade min frigivning från sjukhuset var en arab. Patienterna på sjukhuset bär dessa och andra bakgrunder, och sjukhusets policy är att behandla dem alla lika. Talaren på NGO-händelsen och andra som gör falska ärekränkande uttalanden skulle i stället komma till Israel, besöka Hadassah-sjukhuset, och själva se hur saker och ting verkligen fungerar.

Det ärekränkande uttalandet om tvångssteriliseringar retade mig, inte bara för att det var en flagrant anti-israelisk lögn. Genom mitt arbete om kvinnor och Förintelsen har jag personligen talat med judiska kvinnor som med våld steriliserades av nazisterna. Israel, både kulturen och regeringen är förankrad i minnet av dessa grymheter och att anklaga Israel för att begå detta brott på en ny generation av judiska kvinnor kan bara kallas ritualmord. Med alla de kränkningar av mänskliga rättigheter, särskilt mot kvinnor, som sker i resten av Mellanöstern har Israel ett anmärkningsvärt bättre resultat. Det finns verkligen problem med mänskliga rättigheter och kvinnors rättigheter i Israel, men inte tvångssterilisering. Och jämfört med vad som händer på andra håll i regionen är Israel den sista platsen som bör pekas ut för brott mot kvinnor. Påsken kommer snart. Kommer judar fortfarande att anklagas för att använda blod från kristna barn för att baka våra matzohs? Vi har fått nog för länge sedan!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Tack för kommentar - jag godkänner när jag har läst den! Om den är värd att godkännas :)