tisdag 16 juli 2013

Jag kommer att vandalisera det Hemska Museet i Paris

Giulio Meotti

När du inte protesterar låter du saker bli värre och värre.

Vad skulle judar eller andra personer med ett samvete göra om ett berömt museum i London, Paris, Berlin, Madrid eller Rom förhärligade förintelsen genom utställningen av judisk aska, ben, glasögon och hår? Jag föreställer mig, eller åtminstone hoppas jag, att några modiga judar skulle krossa dessa "konstnärliga artefakter". Eftersom varje person, oavsett hans tro och politiska idéer, skulle finna den typen av utställning skamlig och oacceptabel. [Gör de högdragna Obamajudarna i Stockholm det? Jag har inte hört några protester men jag läser inte allting.]

Det är därför jag planerar att besöka Paris inom de närmaste veckorna. Jag kommer att stanna vid Jeu de Paume-museet, Place de la Concorde. Inte för att begrunda de underbara målningarna av Degas, Monet, Cézanne, Van Gogh och Renoir. Nej, jag kommer vara där för att vandalisera de palestinska arabiska fotona utställda där, vilka ropar på att mörda judiska barn, tonåringar, mammor med spädbarn och äldre par i Israels land.

s-AHLAM-SHIBLI-large640Jeu de Paumes avskyvärda utställning av 68 bilder med titeln "Död", av Ahlam Shibli, glorifierar palestinska terrorister som brände judiskt kött. Jag undrar varför ingen judisk intellektuell eller aktivist har krossat denna "konstnärliga utställning" som firar palestinska arabiska hyenor, terrorister med "vägen utan ära", som det judiska motståndets medlem Bernard Fall kallade dem. Ambassadör Zvi Mazel gjorde det under 2004 med en liknande, satanisk utställning i Stockholm.

Jeu de Paumes utställning pågår till den 1 september 2013. Det är inte för sent att göra en slående protest som den europeiska offentliga opinonen finner omöjlig att ignorera. Eftersom det inte finns någon skillnad mellan det nuvarande förhärligandet av arabisk terrorism och ett museum som glorifierar val gjorda av de nazistiska läkarna i Birkenau.

Och det ironiska är att de som öppnade dörren till Jeu de Paume till palestinsk terrorism är barnbarn till de byrokrater som gärna använde Jeu de Paume för nazistist avsky och dödande.

I Chelmno s förintelseläger försvann 150.000 judar på ett par månader. "Det var alltid en stor tystnad, även när de brände två tusen människor om dagen", säger Simon Srebnik, en av endast två överlevande från Chelmno, som dog av cancer i Israel 2006. "Ingen skrek, det var stort lugn och ro."

Denna känsla återupplevs dag i tystnaden som observeras på Yom Hashoah, Förintelsens minnesdag, då tänker man på namnen på de döda, men framför allt på den kusliga minut av tystnad som följer en terroristattack mitt i en folkmassa eller på en buss. Yehuda meshi-Zahav, den ultraortodoxa juden som grundade organisationen Zaka som identifierar offren för terrordåden, förklarar att "efter bomben går av är allt tyst".

Tystnaden i Chelmno och tystnaden efter en palestinsk självmordsbombare, Zyklon B för nazisterna och de explosiva bältena har detta gemensamt: den totala förstörelsen av judiska offer.

Under lång tid har Israels lidande under arabisk terrorism varit uppslukad i amoraliska och skyldiga försök att dra likvärdighet mellan israeler och palestinska araber, vilket inte förklarar någonting om den perenna konflikten och även suddar ut skillnaden. Jeu de Paume har nått det andra, mer dödliga stadiet: museets osynliga tagline säger "judar är ohyra, araber är befriare".

Vi kan inte acceptera travesti - att en symbol för den historiska härlighet i Europas kultur, museet konstruerades 1861 av Napoleon, som var värd för mästerverk av impressionism, ger en obestridd scen åt de nya massmördarna av det judiska folket. Denna ström, surrealistiskt beröm av arabisk kannibalism och slakt måste stoppas på något sätt.

Vi kan kladda över bilderna på Jeu de Paume, vi kan skita ner bildtexterna, vi kan sparka panelerna, vi kan hålla en kampanj utanför museet och förklara för besökarna att "terrorism är ond, vi tolererar inte det". Vi måste lämna denna dödliga show i hjärtat av Paris i ruiner.

Eftersom ord och bilder dödar.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Tack för kommentar - jag godkänner när jag har läst den! Om den är värd att godkännas :)