onsdag 25 juni 2008

Gert Gelotte - som representant för svensk journalistik

Jag har haft en snabb dialog med Gert Gelotte - som jag även försökte med för ett år sedan. Denna gången fick jag åtminstone ett mycket kort svar om vad han tyckte för tillfället, helt säkert utan att klicka på en enda länk som jag gav som referensmaterial, eller läsa de fakta jag baserar mina frågor på. Åtminstone ser jag inte spår efter det.


Här följer dialogen. Kommentarer från mig och andra står separat i artikel ovan:

__________________________________________________________________

From: Gelotte Gert (GP) [mailto:Gert.Gelotte@gp.se]
Sent: den 25 juni 2008 13:38
To: Harry Harrysson
Subject: SV: Några undringar

Hej igen,

OK jag skall svara punktvis.

1. Vad jag anser om begreppet judisk stat har jag redan utförligt redovisat i en debattartikel i Kyrkans Tidning. Om "judisk" innebär att majoriteten får diskriminera och förtrycka minoriteter för att upprätthålla sin majoritetsstatus så är jag emot. Självklart är jag därmed även emot kristna och muslimska stater på samma premisser. Däremot har jag inget emot att ett land de facto domineras av en viss religion eller kultur - så länge lika rättigheter gäller för alla. Jag kan inte inse varför speciella undantag från detta skall gälla Israel.

2. Alla resonemang om huruvida palestinierna flydde frivilligt eller inte kan lätt avgöras genom att de erbjuds att resa hem. Självklart fanns det en anledning till att israels regering så fort palestinierna var borta stängde gränserna.

3. Att en majoritet av muslimska israeler vill bo kvar i Israel torde väl bero på att de ser Israel som sitt hemland. Varför skulle de flytta någon annanstans. Och att muslimska israeler vill bo i Israel kan väl inte vara ett försvar för att de blir diskriminerade?

Mvh

Gert Gelotte



Hej igen,

Visst kan jag visa respekt – kanske jag har läst för mycket rätt fräna aggressiva reportage från här och var och känt att det är dagens kommunikationssätt. OK, låt oss båda respektera varandra.

Det är svårt att ge frågor som kan ge ett intressant svar, utan att samtidigt till viss mån göra dem till ledande frågor. Låt mej försöka med några konkreta saker.

­­­

­

Enklast börja med några ytterligt konkreta: Pappé är en mycket kontroversiell figur, vilket redan Wikipedia klarlägger. De direkta uttalanden jag refererade till innan – borde de inte diskvalificera honom som historisk auktoritet, som referens överhuvudtaget, i stället för att försöka att kalla honom neutral och sakkunnig?

Definition av ”judisk stat” är lika viktig för Israel som för Saudiarabien, som har

لا إله إلا الله محمد رسول الله

la ilaha ill allah muhammadun rasul allah

"There is no god but Allah, and Muhammad is his Messenger"

på sin flagga. Abbas och hans medarbetare vägrar kalla staten judisk eftersom hans grundlag, PLO Charter aldrig har ändrats (många referenser om man söker på PLO Charter never amended – t.ex. http://palestinefacts.org/pf_1991to_now_plo_charter_revise.php )

Jag tänker inte försöka diskutera vad ”judisk” är, då det är en intrikat sammansättning av religion, kultur, och historia. Den enklaste är att den som känner sig som, och kallar sig jude, är det.

Att frågan är oerhört mycket viktigare i Mellanöstern än i dagens sekulariserade Sverige är väsentligt att ta hänsyn till. För Israel har det direkt med överlevnad att göra. Judarna har i både Öster- och Västerland under årtusenden levt en dhimmi-tillvaro, ibland bättre, ibland sämre men alltid som andra klassens medborgare – hur det var för 100 år sen talade Nordau om på http://israelisverige.no-ip.info/Referensmaterial/Nordau_sionistkongressen.html Hur det var under andra världskriget i Europa vet vi, samtidigt som stormuftin av Jerusalem fick pengar från Hitler att sätta upp gaskammare där. Hur det var under de 3 åren efter kriget, när England, tvärt emot mandatreglerna, tvingade 100.000 av de överlevande europeiska judarna att fortfarande sitta i koncentrationsläger, vet vi. Först i och med Israels skapande började en permanent lösning ses, vilket också har ökat säkerheten för alla judar.

Bör inte världssamfundet acceptera EN judisk stat likväl som den accepterade uppdelningen i Indien och Pakistan – där åtminstone vissa likheter finns?

Angående palestinaarabernas önskemål och flykt vid Israels skapande:

Bulletin
May 20, 2008

Palestinian Media Watch

The evolving Palestinian narrative:
Arabs caused the refugee problem

PA daily: Arabs left homes on their own to facilitate

destruction of Israel -- and thus became refugees

by Itamar Marcus and Barbara Crook


The Arabs who became refugees in 1948 were not expelled by Israel but left on their own to facilitate the destruction of Israel, according to a senior Palestinian journalist writing in a Palestinian daily. This plan to leave Israel was initiated by the Arab states fighting Israel, who promised the people they would be able to return to their homes in a few days once Israel was defeated. The article in Al-Ayyam concludes that these Arab states are responsible for the Arab refugee problem.


A backbone of Palestinian English-language propaganda is the myth that Israel expelled hundreds of thousands of Arabs from Israel and created Arab refugees. But in recent years, PMW has documented an increasing willingness among Palestinians to openly blame the Arab states and not Israel.


Following are five such statements of blame, starting with this most recent article and including testimony from refugees themselves and corroboration by Palestinian leaders. Clearly, there is a growing Palestinian willingness to blame the Arab leaders, which corroborates Israel's historical record.


1. Jawad Al Bashiti, Palestinian journalist in Jordan, writing in Al-Ayyam, May 13, 2008

"Remind me of one real cause from all the factors that have caused the "Palestinian Catastrophe" [the establishment of Israel and the creation of refugee problem], and I will remind you that it still exists... The reasons for the Palestinian Catastrophe are the same reasons that have produced and are still producing our Catastrophes today.
During the Little Catastrophe, meaning the Palestinian Catastrophe the following happened: the first war between Arabs and Israel had started and the "Arab Salvation Army" came and told the Palestinians: 'We have come to you in order to liquidate the Zionists and their state. Leave your houses and villages, you will return to them in a few days safely. Leave them so we can fulfill our mission (destroy Israel) in the best way and so you won't be hurt.' It became clear already then, when it was too late, that the support of the Arab states (against Israel) was a big illusion. Arabs fought as if intending to cause the "Palestinian Catastrophe". [Al-Ayyam, May 13 2008]

2. Mahmoud Al-Habbash, Palestinian Journalist in PA official daily, Al-Hayat Al-Jadida, December 13, 2006

"...The leaders and the elites promised us at the beginning of the "Catastrophe" in 1948, that the duration of the exile will not be long, and that it will not last more than a few days or months, and afterwards the refugees will return to their homes, which most of them did not leave only until they put their trust in those "Arkuvian" promises made by the leaders and the political elites. Afterwards, days passed, months, years and decades, and the promises were lost with the strain of the succession of events..." [Term "Arkuvian," is after Arkuv - a figure from Arab tradition - who was known for breaking his promises and for his lies."] "
[Al-Hayat Al-Jadida, December 13, 2006]


3. Asmaa Jabir Balasimah, Woman who fled Israel in 1948, Al-Ayyam, May 16, 2006


"We heard sounds of explosions and of gunfire at the beginning of the summer in the year of the "Catastrophe" [1948]. They told us: The Jews attacked our region and it is better to evacuate the village and return, after the battle is over. And indeed there were among us [who fled Israel] those who left a fire burning under the pot, those who left their flock [of sheep] and those who left their money and gold behind, based on the assumption that we would return after a few hours."
[Al-Ayyam, May 16, 2006]


4. Son of man who fled in 1948, PA TV 1999


An Arab viewer called Palestinian Authority TV and quoted his father, saying that in 1948 the Arab District Officer ordered all Arabs to leave Palestine or be labeled traitors. In response, Arab MK Ibrahim Sarsur, then Head of the Islamic Movement in Israel, cursed those leaders, thus acknowledging Israel's historical record.


"Mr. Ibrahim [Sarsur]. I address you as a Muslim. My father and grandfather told me that during the "Catastrophe" [in 1948], our district officer issued an order that whoever stays in Palestine and in Majdel [near Ashkelon - Southern Israel] is a traitor, he is a traitor."


Response from Ibrahim Sarsur, now MK, then Head of the Islamic Movement in Israel:
"The one who gave the order forbidding them to stay there bears guilt for this, in this life and the Afterlife throughout history until Resurrection Day."
[PA TV April 30, 1999]


5. Fuad Abu Higla, senior Palestinian, Al-Hayat Al-Jadidah, March 19, 2001


Fuad Abu Higla, then a regular columnist in the official PA daily Al Hayat Al Jadida, wrote an article before an Arab Summit, which criticized the Arab leaders. One of the failures he cited, in the name of a prisoner, was that an earlier generation of Arab leaders "forced" them to leave Israel in 1948, again placing the blame for the flight on the Arab leaders.

"I have received a letter from a prisoner in Acre prison, to the Arab summit:
To the [Arab and Muslim] Kings and Presidents, poverty is killing us, the symptoms are exhausting us and the souls are leaving our body, yet you are still searching for the way to provide aid, like one who is looking for a needle in a haystack or like the armies of your predecessors in the year of 1948, who forced us to leave [Israel], on the pretext of clearing the battlefields of civilians...

So what will your summit do now?"
[Al-Hayat Al-Jadida, March 19, 2001]


Conclusion
It is clear from these statements that there is general acknowledgement among Palestinians that Arab leaders bear responsibility for the mass flight of Arabs from Israel in 1948, and were the cause of the "refugee" problem. Furthermore, the fact that this information has been validated by public figures and refugees in the Palestinian Authority media itself confirms that this responsibility is well-known - even though for propaganda purposes its leaders continue to blame Israel publicly for "the expulsion."


En personlig kommentar från min syster, som har bott i Israel i 10 år (och är lika lite jude som jag, om det är relevant):


Det är inte sant att alla inte ville ge sej iväg. Jacob har två goda vänner som själva talade med araberna som bodde högst uppe på vår kulle och försökte övertala dem att INTE fly. De lyckades inte för de var ivriga att ge sej iväg för de hade en plan! Deras arabiska ledare hade lovat dem att om de lämnade fältet fritt under ca. en vecka så skulle de sedan komma tillbaka "som kungar". De pekade uppifrån kullen ut för Jacobs vänner vilka hus den och den i klanen skulle bo i efter att de arabiska arméerna drivit bort alla judarna från "LANDET".

- Var det någon som lurade iväg någon så var det araberna själva. Som vanligt är de sina egna olyckors smeder men det ingår inte i deras världsbild att erkänna det. Det finns ju andra som gärna ställer upp med bortförklaringar, undanflykter.

Sista punkten är då vad jag sa innan: hur tolkar du detta och borde de inte kunna ge upphov till ett intressant reportage? :

* 77% av israels araber inte vill bo i något annat land http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-3559045,00.html
* En dramatisk ökning av antalet jerusalemaraber som vill bli israeliska medborgare efter det att Olmert vill dela Jerusalem http://www.haaretz.com/hasen/spages/921428.html och http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-3468672,00.html



From: Gelotte Gert (GP) [mailto:Gert.Gelotte@gp.se]
Sent: den 25 juni 2008 11:44
To: Harry Harrysson
Subject: SV: Några undringar

Harry Harrysson

Om du ställer seriösa frågor och i ditt ordval visar mig ett minimum av respekt skall jag svara.

mvh

Gert Gelotte

-----Ursprungligt meddelande-----
Från: Harry Harrysson
Skickat: den 25 juni 2008 11:38
Till: Gelotte Gert (GP)
Ämne: RE: Några undringar

Jag ska förmedla svaret till diskussionsgruppen. Kanske inte helt oförväntat och ett enkelt sätt att helt undvika frågor.

Vänligen

Harry Harrysson, fil.lic.

From: Gelotte Gert (GP) [mailto:Gert.Gelotte@gp.se]
Sent: den 25 juni 2008 08:56
Subject: SV: Några undringar

Harry Harrysson,

du ställer ett antal frågor enligt metodiken "har du slutat slå din fru", exempelvis: "Tycker du det är lämpligt att förstärka denna tendens genom ytterligare vinklade artiklar?"

Jag ser ingen som helst anledning att diskutera på dylika villkor.

Mvh

Gert Gelotte


Från: Harry Harrysson
Skickat: den 25 juni 2008 03:13
Till: Gelotte Gert (GP)
Ämne: Några undringar

Gert Gelotte,

Då jag inte är göteborgare blev min första bekantskap med dig de artiklar du skrev om Israel/palestinaaraberna i höstas. Du har nog glömt bort att jag kommenterade ensidigheten hos rapporterna från din och Alandhs bjudresa, baserade på informationen ni hade upplevt via samma av Svenska Kyrkan utvalda guider. Alandh besvarade åtminstone mina mail på ett tämligen neutralt sätt, oftast.

I samband med detta sände jag en artikel till GP för att ge dem en chans att uppfylla de Pressetiska Reglerna om neutralitet: en artikel om all hälsovård araber utan israeliskt medborgarskap får i Israel ofta gratis, men den refuserades omedelbart – se http://israelisverige.blogspot.com/2007/11/gp-vgrar-publicera-anti-antisemitisk.html Det var helt självklart att GP var ointresserad av att ge en neutral uppfattning om problemen i Mellanöstern.

Jag känner inte till din åsikt, men många håller med Federley som tydligt sa det i artikeln ”Kulturjournalister gör judehat möjligt” http://story.webcore.se/page/355/369/820 . När riksdagsledamöterna på Aftonbladets debattsida gratulerade Israel 60 år gjordes det av exakt 10% av dem http://www.aftonbladet.se/debatt/article2462514.ab 90% var alltså neutrala eller föredrar diktatur framför demokrati. Tycker du det är lämpligt att förstärka denna tendens genom ytterligare vinklade artiklar?

Jag ser att det är igång igen. Först såg jag din dialog med Oded Meiri på http://fredimellanostern.wordpress.com/2008/06/23/gelottes-syn-pa-flyktingar/ och därefter ursprungsartikeln på http://www.kyrkanstidning.se/nyheter/?ew_0_a_id=5564

För oss vanliga observatörer kan det ibland vara svårt att skilja på antisionism (som svårligen kan existera utan antisemitism), på legal kritik – där man också helt och hållet måste skilja mellan ”Israel” och dagens totalt inkompetenta regim där, och ett ärligt försök att ge information till de oinformerade från människor ofta utan grundkunskaper, om ett komplicerat problem.

Jag undrar:

1) Har du skrivit om Mellanösternproblemen tidigare och var hämtar du informationen?

2) Anser du att de Pressetiska Reglerna om neutral information bör följas av svenska journalister?

3) Abbas, the Palestinian Authority, vägrar absolut att erkänna Israel som världens judiska stat. Gör han rätt eller fel? Där är – vad är det – nästan två dussin stater som av alla erkänns som muslimska. Som bekant är religion på frammarsch i nästan alla regioner utom Europa.

4) Om Svenska Kyrkan erbjöd stipendium för resa igen, för att studera fenomen som att
* 77% av israels araber inte vill bo i något annat land http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-3559045,00.html
* En dramatisk ökning av antalet jerusalemaraber som vill bli israeliska medborgare efter det att Olmert vill dela Jerusalem http://www.haaretz.com/hasen/spages/921428.html och http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-3468672,00.html
Skulle du acceptera detta?

Anser du verkligen att kommunisten Pappé är en lämplig referens när man betänker att

Pappé freely expresses his attitude toward historical investigation and academic objectivity:

There is no historian in the world who is objective. I am not as interested in what happened as in how people see what's happened. ("An Interview of Ilan Pappé," Baudouin Loos, Le Soir [Bruxelles],Nov. 29, 1999)

I admit that my ideology influences my historical writings...(Ibid)

Indeed the struggle is about ideology, not about facts. Who knows what facts are? We try to convince as many people as we can that our interpretation of the facts is the correct one, and we do it because of ideological reasons, not because we are truthseekers. (Ibid)

The debate between us is on one level between historians who believe they are purely objective reconstructers of the past, like [Benny] Morris, and those who claim that they are subjective human beings striving to tell their own version of the past, like myself. (“Benny Morris’s Lies About My Book,” Ilan Pappé, Response to Morris’ critique of Pappé’s book, “A History of Palestine” published in the New Republic, March 22, 2004, History News Network, April 5, 2004)

[Historical] Narratives... when written by historians involved deeply in the subject matter they write about, such as in the case of Israeli historians who write about the Palestine conflict, is motivated also... by a deep involvement and a wish to make a point. This point is called ideology or politics. (Ibid)

Yes, I use Palestinian sources for the Intifada: they seem to me to be more reliable, I admit. (Ibid)

Varför väljer du inte i stället Benny Morris som referensperson, som av alla anses som betydligt kunnigare och sakligare och som skriver som historiker och inte politiker?

Till slut ett tips till ny artikel J : Anser du UNRWA berättigat eller bör UNHCR ta hand om deras arbetsområde?


Om man betänker att UNRWA har en tredjedels biljon dollars i årsbudget och UNHCR tre gånger så mycket. Vad har de gjort?

UNHCR har hjälpt 50 miljoner flyktingar till produktiv icke-flyktingstatus.

UNRWA har inte hjälpt en enda, utan har nästan skapat en stat i staten av dessa flyktingläger.

Israel: judarna var 1948 ca 800.000 i Israel. Nu är de 5.500.000

Flyktingarna och deras barn: 1948 var de 914.000 enligt UNRWA, nu är de 4.500.000

Ungefär samma storleksordning alltså, men till Israel har 3 miljoner judar invandrat, förmodligen inte till flyktinglägren; alltså mår ”flyktingarna” bättre än israelerna om man räknar i barnproduktion. De är helt improduktiva i sina läger och förmodligen inte särskilt lyckliga. Om israelerna trivs kan du läsa om på http://www.atimes.com/atimes/Middle_East/JE13Ak01.html De arabiska ”flyktingarna” FÅR inte trivas.

Vänligen

2 kommentarer :

  1. Harry Harysson är en typisk judisk demagog som med et otal andra har fått härja vilt i Sveige. Det var en nyhet att Hitler skulle ha skickat pengar till Stormuftin i Jerusalem för att han skulle kunna bygga gaskammare? Då har väl H. H. hört talas om att en av de otal terroristorganisationerna i Palestina det judiska Irgun erbjöd Hitler ett sammarbete i kampen mot britterna. Hitler brydde sig aldrig om detta sjuka erbjudande.

    SvaraRadera
  2. Kul, jag är inte ett dugg judisk - var har du fått det ifrån? Jag behöver väl inte vara en idiot för det.

    Om Irgun och Hitler, jag fick detta från en bekant för ett tag sen:

    Ref "Döden i Jerusalem" Kati Marton ISBN 9170547637 sv översättning 1995
    Bokförlaget T.Fischer&comp Stockholm

    Ref : "A history of Zionism" Walter Laquer


    Som jag skrev ,bildade Avraham Stern sin egen motståndsrörelse,
    Israels Frihetskämpar ,Lohamey Heruth Israel,Lehi.
    Kallad av engelsmän Stern-ligan.
    Lehi bildades i september 1940 som utbrytar grupp från Irgun (Etzel)

    17/5-1939 publicerade England "Vitboken om Palestina"
    I verkligheten gav britterna araberna rätt lägga veto vad gäller judisk
    immigration till landet. Dokumentet strypte totalt inflöde av judiska
    emigranter till Palestina,berövade Yishuv (underjordisk statsbildning)
    möjlighet att existera i längden,srängde effektivt vägen
    till upprättande av" judiskt nationellt hem" i Palestina.
    bevikelse,vrede ,hat mot britterna går inte att beskrivas.
    trots att kriget bröt ut,tillämpade britterna strängt alla lagar.
    Båtar fyllda av törstande,hungriga och desparata människor,
    vändes tillbaka från Hajfas kust . De som lyckades gå iland
    motades tillbaka av brittiska soldater.
    Alla båtar utan undantag vändes tillbaka därifrån de kom.
    I praktiken tillbaka i händerna på nazister.
    Obeskrivliga scener utspelades vid kusten och vid hamnar (främst Hajfa)
    dag efter dag,månad efter månad anlände något båt,stor eller liten,
    överfyllada av förtvivlade flyktingar.
    Ingen fick komma iland. Alla sändes tillbaka-de flesta in i döden.

    Det är i en sådan atmosfär som Sterns ideologi började få stora proportioner,
    fast endast hos honom och några få anhängare. Irgun slutade med alla
    aktioner mot britterna så fort kriget bröt ut.
    Ben Gurion sade det berömda- "Vi skall utkämpa kriget
    som om det inte fanns någon vitbok och vi skall kämpa,
    mot vitboken
    som om det inte fanns något krig"

    Sterns anglofobi växte till patologiska proportioner ,och han
    började på allvar överväga kontakten med Englands dödsfiende- Tyskland.
    Stern menade,att engelsmänen arbetade arm i arm med tyskarna
    för att slå mot judarna och då är det bättre att välja
    tyskarna,som inte ockuperar Landet.
    Tyskarna var den vinnande sidan 1940- 41, och Avraham Stern
    trodde,att genom att tala med fienden ,och genom att erbjuda
    hela område som en tyskdominerad territorium,kunde
    man blidka Hitler och bygga upp en judisk stat som kunde ta emot
    judar från Europa.

    Det skall dock påpekas,att verkligheten i ett givet historiskt ögonblick
    kan te sig helt annorlunda ,innan man har facit i handen
    sas. Theodor Hertzel reste tex till Ryssland 1903 för att ta kontakt
    med den man som ledde pogromerna, den patologiske antisemiten
    von Plehve.(I tron att denna skulle underlääta emigration av judar
    från Ryssland)
    Den nationalistiske hebreisk poet Uri Zvi Greenberg gav följande råd
    till en av Sterns män:
    "Kontakta Hitler,det är han som är värden"


    Man måste förstå från dåtida perspektiv,att Stern och några inom Lehi
    hade betraktat Hitler som en av många antisemiter i Europas historia.
    Stern läste aldrig Mein Kampf ,och ville helt enkelt
    inte förstå vad som egentligen pågick i den avlägsna Europa.

    Som jag skrev,träffade Sterns utsände Naftali Lubentchik två tyskar
    i Beirut,i början på januari 1941
    Alfred Rösser var militär underrättelseagent,
    Werner Otto von Hentig var tjänsteman på UD.

    Vidare kan ni läsa här
    http://en.wikipedia.org/wiki/Lehi_(group)#Contact_with_Nazi_authorities
    (rulla ner till pkt 5 i "Contents")

    Det intressanta är,att denna obetydliga episod,
    som skulle knappast märkas i historien,återkommer
    alltid med stor kraft under propaganda krig med Israel.
    En enda människa,som representerade sig själv
    och några få ungdomar,försökte omsätta i verkligeheten sina
    utopiska och helt verklighetsfrämmande drömmar.
    Avraham Stern och hans propåer till tyskarna återkommer
    regelbundet,liksom sagor om judar som uppfann terrorism.

    SvaraRadera

Tack för kommentar - jag godkänner när jag har läst den! Om den är värd att godkännas :)