torsdag 12 februari 2009

Svenska israel"nyheter"

Jag har ägnat några nattliga timmar att studera "nyheterna" i DN och SvD. Jämfört med verkligheten, för min del definierad av ett antal israeliska tidningar tillsammans, består det enbart av mycket vinklade opinionsbitar. Det israeliska valet är den självklara medelpunkten och jag har redan skrivit en del om det. Högern vann, vilket i Israel innebär nationalister, de som anser att det viktigare att säkra Israels än palestinaarabernas existens och välmående. Liebermans parti "Israel Vårt Hem" har vållat uppståndelse, eftersom de har kommit upp så starkt, som ett nytt och oprövat kort. Varför det inte är vad som behövs har ingen svarat på, och vad som det kommer att resultera i tar det åratal att få veta. Utan att vara vare sej ryss eller jude kan jag sympatetisera med många saker han säger: Det är självklart att araberna som åtnjuter massor av socialhjälp i Israel, också ska avkrävas lojalitet mot Israel. Jag förstår inte de som opponerar sig. Jag är övertygad om att samma sak finns i många europeiska länder när människor vill bli medborgare. Civila äktenskap i Israel finns i praktiken, men det är som vissa regler i Sverige när utlänningar som kommer hit. De är i regel tvungna att återvända till sina hemländer, kanske på andra sidan jordklotet, och vänta på ett papper, som är helt och genuint idiotiskt - jag har själv en thailändsk fru så jag vet. Jag ser anledningar till restriktioner i vissa fall, som muslimska barnäktenskap, men det borde kunna tas om hand bättre än vad som skett i Sverige och Danmark. I Israel får folk åka till Cypern för att gifta sig, som min syster gjorde när hon gifte sej med en israelisk man. No deal, en extra semester. Men onödigr. I allmänhet finns det en del uråldrigt skit som måste rensas ut bland de religiösa i Israel, vilket bl.a. har orsakat att en del religiösa skolor där har blivit uppsamlingsplatser medan motsvarande skolor i t.ex. England och USA producerar bättre studenter än genomsnittet. Så vitt jag vet har inte en enda arab i det israeliska Knesset någonsin gjort något positivt för freden med grannarna, vilket vore det naturliga. Detta är vad Lieberman uttrycker. Nathan Shazar talar för DN - och anser att en återerövring av Gaza och eliminering av Hamas är en omöjlighet. Så vad vill han egentligen? Att Hamas ska fortsätta som de har börjat och att judarna bör tåla det av någon obskyr anledning? Lieberman upprepar bara vad Sharon sa: "nu lämnar vi och hoppas att Gaza ska bli en palestinsk mönsterstat och ett föredöme, annars är det lätt att vandra in i remsan igen". Vari ligger omöjligheten, om man tänker på lite längre sikt? Libermans andreman Landau var en grå eminens inom Likud, som inte klarade av Netanyahus och Sharons flirtande med vänsterns ömkliga och onödiga ödmjukande inför araberna. SvD som en gång var en moderat tidning har tagits i klorna av Bitte, med renodlade extremvänsteråsikter vad gäller Mellanöstern och Israel. Läs dagens vansinnigheter - hon drar fram Peace Now som någon slags auktoriteter!!!!! Dessa extremvänstertyper är betalda i hög grad av EU, speciellt Norge och England, för att på ett helt odemokratiskt sätt undanröja den israeliska regeringens beslut! Dess ledare har astronomiska löner och bluffar med inkomster och skatter. Läs här och här! Jag kunde nämna massor av detaljer hos de två som är direkt fel, men men kan du engelska liksom de flesta kan i Sverige, så gå till de israeliska webbsajterna http://www.israelnationalnews.com och http://www.jpost.com så har du grunden. Haaretz är en extremvänstertidning i stil med Aftonbladet, även om de har en och annan intressant artikel pga sin storlek. SvD609 SvD137 DN671 DN643*

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Tack för kommentar - jag godkänner när jag har läst den! Om den är värd att godkännas :)