lördag 15 april 2017

Är jag kristen?


Det händer att folk vill att jag ska specificera min religion, det må vara i påsktider där de flesta svenskar är mest måna om påskägg i sin Kristenhet.

En co-bloggare med intressanta tankar, http://mxp.blogg.se/category/kristen-tro.html fick mej att skriva detta. Vi har både gemensamma och skilda åsikter.



Sedan jag lärde mej engelska i skolan har jag brevväxlat speciellt med andra jämnåriga i Asien, mest för att vi skulle träna engelska, så våra engelsklärare lade ner en del energi för att arrangera dessa kontakter via skolorna.

Jag växte upp som Pingstvän utan några protester, även om jag inte hade några direkta personliga nära vänner där i församlingen heller.


När jag lämnade hembyn och kom till universitetet 1968 placerades jag i församlingens studenthem för att jag inte skulle få för mycket egna tankar, men har aldrig haft en förkärlek för ett liv i sus och dus så jag satt med mina böcker i mitt hörn.

Minns bland indoktrineringsförsöken ingick den unga naturvetenskapligt intresserade pastorn i min hemby. Försöken gick i bägge riktningarna. Pastorn tog någon vers i Gamla Testamentet som skulle bevisa att hans bokstavstrogna uppfattning av ordet "tro" måste vara den absolut korrekta.  Jag var taskig nog att ta samma vers, ord för ord och nämnde en fullständig betydelse av varenda hebreiska ord. Har du studerat något icke-europeiskt språk så vet du hur konstigt det blir,  om du inte väljer "rätt" betydelse och förklarar också muslimernas absoluta försäkring att det är omöjligt att förstå Koranen utom på originalspråket. Det påminner om Ben Gurions: "to read the Bible in any language but Hebrew is to kiss the Bride through the veil", "att kyssa Bruden genom slöjan..."

Jag fick aldrig något svar från pastorn.

Jag har inga klagomål på enstaka kristna, men många stora internationella kyrkor har gjort direkt antisemitiska uttalanden, rent israelhat. Svenska Statskyrkan är ett exempel på antisemitism.


Ovan nämnda co-bloggare var svensk statskyrkopräst i 30 år innan hann kom underfund med att de inte ägnade tid åt religion längre.

Luther var inte den första tydliga kristna judehataren, vad många av kyrkofäderna sa kan du se på länk


Googla på antisemitism new testament

Enkelt uttryckt är jag lika kristen som Jesus var men inte mer..

En rolig historia: en gammal Jude gick vilse (eller kanske det var av nyfikenhet) och kom in i en kyrka, en frenetisk präst såg vad som hände och sa barskt till Juden: "Ut - du hör inte hemma här!"

Efter några upprepanden gick den gamla Juden långsamt fram till predikstolen, lyfte ner träfiguren av Jesus och sa,  "vi hör inte hemma här!"


Så vad kallar jag mej?

The Mitzvot of Non-Jews



Noahidism





Inte är jag absolutist där heller men en hel del kristna som funderat på att konvertera tll judendomen, har valt noahiderna.





Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Tack för kommentar - jag godkänner när jag har läst den! Om den är värd att godkännas :)